Uit de Rondzendbrief nr 12, 2012
28 december 2012 Oudejaarsstemming van 11.00 tot 16.30 uur
Tussen Kerst en Oud & Nieuw organiseert de Lesbo-Code een aangeklede koffieochtend met oliebollen bij de koffie, lunch, en glühwein bij de borrel.
Met tussendoor een muziekverhaal over de Zauberflöte van Mozart en een bespreking van een Amerikaans onderzoek over de ‘vloeibaarheid’ van de esbische seksualiteit. Dit alles in het Huis van de Wijk Olympus.
Met tussendoor een muziekverhaal over de Zauberflöte van Mozart en een bespreking van een Amerikaans onderzoek over de ‘vloeibaarheid’ van de esbische seksualiteit. Dit alles in het Huis van de Wijk Olympus.
‘Sexual Fluidity: Understanding Women's Love and Desire’,
door Lisa M. Diamond, 2008.
door Lisa M. Diamond, 2008.
Sybilla Claus, journalist bij de Trouw, houdt een inleiding over dit intrigerende onderzoek en het boek hierover. Lisa Diamond, hoogleraar seksuologie aan de Universiteit van Utah, verrichtte baanbrekend onderzoek naar seksualiteit bij vrouwen: lang een verwaarloosd domein. Tien jaar lang volgde ze een groep van 100 vrouwen die zich bij het begin van de studie lesbisch of biseksueel noemden of die weigerden een etiket op zichzelf te plakken. De onderzoekster vroeg hen om elke twee jaar opnieuw hun geaardheid te omschrijven.
Wat bleek? In de loop der jaren ‘veranderde’ tweederde van Diamonds vrouwen hun seksuele identiteit. Biseksuele vrouwen werden lesbisch, lesbiennes werden hetero of omgekeerd, maar de meeste verschuivingen gingen in de richting van ‘ongedefinieerd’. Hoe langer de studie duurde en hoe ouder de vrouwen werden, hoe minder ze een etiket op zichzelf wilden plakken.
Het boek roept wereldwijd vele reacties op, wat vinden wij ervan?
Het boek roept wereldwijd vele reacties op, wat vinden wij ervan?
Verslag: Sybilla hield een geanimeerde en intrigerende lezing over dit onderwerp met veel persoonlijke ervaringen. Twee maart 2013 verscheen hierover een artikel van haar in Trouw met de titel 'Flexibele vrouwenliefde'.
Enkele opvallende stukjes uit Sybilla's artikel.
Na 15 jaar lesbische relaties te hebben gehad, nu een lange relatie met een man.
Dit leidt naar de volgende opmerkingen over 'coming out' en de naamgeving van lesbisch, bi en hetero:
'De vriendinnen van destijds heb ik meegenomen, en tijdens vijftien jaar 'met mannen' heb ik er nog meer bij gemaakt. Aan die lesbocirkel moest mijn heterovriend echt wel wennen. Sporten doe ik het liefst bij Smashing Pink, 's werelds grootste gay tennisclub. Elk seizoen moet ik daar wel aan iemand opbiechten dat ik met een man ben. Vreemd moment, hoe zal het vallen? Volgt er lichte teleurstelling? Afwijzing? Zal er geroddeld worden? Coming out!'
'Coming out als wat? Afgedwaalde vrouwenliefhebster? Maar mijn liefde voor vrouwen gaat nog diep. Als biseksueel dan? Dat woord heeft zo'n negatieve lading, alsof je onbetrouwbaar, promiscu bent, of niet durft te kiezen. Als hetero, omdat ik nu met een man ben? Alsof ik mijn lesbische leven zou kunnen uitwissen. Bovendien suggereert een term, een naam, een label, dat je iets weet van een persoon van wie je in feite nog niets weet. En waarom zou je 'iets' moeten zijn? Denken in hokjes is een menselijke basisbehoefte. Bovendien was en is het claimen van identiteiten nodig in de strijd voor gelijke rechten.'
'Coming out als wat? Afgedwaalde vrouwenliefhebster? Maar mijn liefde voor vrouwen gaat nog diep. Als biseksueel dan? Dat woord heeft zo'n negatieve lading, alsof je onbetrouwbaar, promiscu bent, of niet durft te kiezen. Als hetero, omdat ik nu met een man ben? Alsof ik mijn lesbische leven zou kunnen uitwissen. Bovendien suggereert een term, een naam, een label, dat je iets weet van een persoon van wie je in feite nog niets weet. En waarom zou je 'iets' moeten zijn? Denken in hokjes is een menselijke basisbehoefte. Bovendien was en is het claimen van identiteiten nodig in de strijd voor gelijke rechten.'